13. RAMLAB

Hoe gaaf zou het zijn als je geen A4’tjes maar metalen scheepsonderdelen uit de printer kon halen? Bij RAMLAB gebeurt precies dat. Het fieldlab biedt bedrijven de mogelijkheid om gezamenlijk op grote schaal, relatief snel en gecertificeerd metalen onderdelen en eindproducten on demand te 3D-printen.

  • Locatie: Rotterdam (RDM Rotterdam)
  • Transformaties: Flexibele Manufacturing
  • Partners: InnovationQuarter, Port of Rotterdam, RDM Makerspace, Valk Welding, Air Liquide, Autodesk, IBM, Lincoln Electric, Lemtech, M2i, Huisman, Heerema, Fokker, Koninklijke Marine, Damen Shipyards, Allseas, Bolier, Royal Roos, Promarin, Airproducts, Linde Group, Shell, MAN Energy Solutions, Bekaert, Voestalpine
  • Jaar: 2016
  • Website: www.ramlab.com
  • Contactpersoon: Vincent Wegener, vincent@rdmmakerspace.nl

Challenge

De havengerelateerde industrie in de Rotterdamse haven heeft behoefte aan hele snelle reparatie van metalen onderdelen. RAMLAB (Rotterdam Additive Manufacturing Lab) onderzoekt op RDM Rotterdam of dat kan door unieke metalen onderdelen te 3D-printen.

Werkwijze

RAMLAB gebruikt als 3D-printtechnologie het zogenaamde Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM). Daarbij brengt een lasrobot laagje voor laagje lasmateriaal aan om zo het uiteindelijke product te maken. Het fieldlab ontwikkelt en test deze technologie op geschiktheid om grote metalen onderdelen te printen. Met deze technologie komt een aanzienlijke besparing op het gebied van materiaalverbruik en productiedoorlooptijd in beeld ten opzichte van conventionele methoden. Ramlab is geïnitieerd door het Rotterdamse havenbedrijf, Innovation Quarter en RDM Makerspace en heeft een dertigtal partners uit de diverse industrieën. Daarnaast zijn M2i, TU Delft en de Universiteit Twente als kennispartners betrokken.

Resultaten

Vanaf de start in 2017 heeft het fieldlab gewerkt met Damen Shipyards aan een wereldprimeur: een 3d-geprinte schroef voor een sleepboot van circa 1,5 meter in doorsnede. Na de productie van een eerste prototype is de tweede schroef door bureau Veritas gecertificeerd en geïnstalleerd op een sleepboot van Damen. Tijdens het varen deed de schroef precies wat hij moest doen. De schroef is technisch klaar voor commerciële toepassing.

In 2018 heeft RAMLAB de scope verbreed naar ook andere toepassingen. Met offshorebedrijf Huisman Equipment maken de onderzoekers ’s werelds zwaarste 3d-geprinte kraanhaak. Met diverse bedrijven onderzoekt RAMLAB de mogelijkheden voor het repareren en produceren voor mallen die gebruikt worden in de metaalindustrie. Op gebied van productietijd en materiaalkosten lijken deze een heel gunstige business case te hebben. Buiten de maritieme toepassingen loopt met Fokker een studie naar het printen met titanium.
Tenslotte participeert RAMLAB in de Zuid-Hollandse Digital Innovation Hub SMITZH.