30 juni 2019: Twee KPI’s: Tevreden klanten, tevreden medewerkers

‘Wat is smart productivity eigenlijk?’, vraagt moderator en radiopresentatrice Frederique de Jong aan het publiek bij de start van de IndustrieTOP Midden- en Oost-Nederland bij gastheer-hightech toeleverancier Trumpf Nederland in Hengelo. ‘Slimmer werken met slimmere technologie’, krijgt ze als antwoord. ‘Veel meer realtime informatie.’ ‘Optimaliseren, meer nog dan automatiseren.’ En vooral ook: ‘Menselijke talenten beter inzetten en ballast uit de productielijn halen.’

Wouter van Ree, directeur van advies- en ingenieursbureau AKOS uit Apeldoorn, kan zich helemaal vinden in die laatste reactie. Hij is die middag één van de sprekers aan de thematafels. Zijn onderwerp is ‘Cultuur en vakmanschap op de werkvloer’: hoe bevordert een organisatie de tevredenheid en productiviteit van medewerkers? In een onderzoek van de provincie Gelderland kreeg AKOS vorig jaar opvallend hoge rapportcijfers van zijn medewerkers. Zo gaf 100 procent van hen aan een training of opleiding te volgen en ook heel graag nieuwe dingen te willen leren. Ruim 9 van de 10 ziet veel of meer kansen door technologische ontwikkelingen, het eigen werk verandert hierdoor in de aankomende drie jaar, denken ze. Bijna driekwart gaat ervan uit dat het werk hierdoor uitdagender wordt. Van Ree: ‘Eigenlijk zijn maar twee kpi’s interessant, zei mijn voorganger bij AKOS: de tevredenheid van klanten én die van medewerkers.’

Lees het volledige artikel